mandag 14. februar 2011

Spørsmål og svar (FAQ)

 Denne posten oppdateres etterhvert som det kommer lignende spørsmål fra flere. Har du noen spørsmål skriv de som kommentar til et av de innleggene som omhandler temaet, sende en epost til jordplan@gmail.com eller spørre på twitter. Sørg for at du følger http://twitter.com/jordplan og start meldingen med @jordplan. Da er det bare de som følger @jordplan som ser meldingen.
  1. Jeg har laget en ny bruker, men når jeg starter jordplan ser jeg bare et hvitt vindu der hvor kartet skulle vært. Hva er galt ?

    Svar: Antagelig skyldes dette at kommune, gårds og bruksnummer ikke er angitt eller at oppslaget vårt hos Skog og Landskap har feilet. Gå til Applikasjonsfanen Forside, klikk på Kontoinformasjon, og kontroller at gårds og bruksnummer er fyllt ut riktig.
    Eksempel for kommunenr 716, gårdsnummer 228, bruksnumrene 2 og 4:
  2. 716/228/2
    716/228/4
    Du kan også bruke denne funksjonen hvis du skal utvide området ditt og legge til flere gårds og bruksnummer. Området blir beregnet på nytt når du lagrer endringene ved å trykke på Save nederst på siden.

  3. Er det en angre knapp i systemet? Jeg kom til å slette et skifte, men så lenge det ikke er lagret så er det jo der. Hvordan får jeg skifte tilbake? Jeg tok og startet klient på nytt, da så det ut som jeg hadde to versjoner av det slettede skiftet i tabellen.

    Svar: Bruk Oppfrisk knappen hvis du har slettet, men ikke lagret. Går du bare ut av nettleseren og starter igjen, er den så lur at den forsøker å huske hvor du var, og det kan derfor se ut som du har fått dobbelt opp med det skiftet du skal slette. Dette spørsmålet førte derfor til at vi laget Oppfrisk knappen.

  4. Geostatistikk: Skal fanen for jordprøver eller skifter være aktiv får se fargeskala ?

    Svar: Spiller ingen rolle om du står på Jordprøver eller Skifter, du styrer visningen fra  Kartlag menyen på venstre side.

  5. Geostatistikk: Må du ikke ha en nøytral bakgrunnsfarge, har du f. eks blått for korn så blir det vel misvisende.

    Svar: For å unngå blanding av farger slå av Skifter, og merk av bare en egenskap i geostatistikk av gangen. Du slår av Skifter i kartlagsmenyen under Brukerdata ved å fjerne haken i boksen. (se også spørsmål 7)
  6. Jeg har tegnet et skifte og lagt inn to jordprøver innenfor skiftet med kun en pH verdi på hvert punkt. Når jeg skal vise geostatistikk for pH får jeg ikke opp fargelagt skifte. Hva må minimum registreres for å få frem en geostatistikk (heatmap) ?

    Svar: På et skifte må årstallet registres i tillegg til grensene for skiftet. Det skal være et nytt skifte for hvert år.

  7. Geostatistikk kartet (heatmap) vises med uklare farger fordi det ser ut som det ligger en annen farge over. Hva gjør jeg feil ?

    Svar:  Ingenting, men slå av visning av Skifte i kartlagsmenyen på venstre side når geostatistikk er på, da får du fargelagt skiftet etter geostatistikk, istedet for vekst som vises når skiftet er slått på

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar